tisdag 13 oktober 2009

Queen of fynd

Ja det är jag det, åtminstone om ni frågar mina nära och kära. Jag gillar att rota runt i secondhand butiker, släktens förråd, kolla in nätauktioner... brukar hitta finfina saker som andra har tröttnat på. Inte bara tanken på att handla billigt lockar utan även tanken på att minska lite på den materiella hetsen och slit-och-släng kulturen som råder gör att hjärtat klappar lite extra för bortglömda saker som fått lämna plats för hippare saker, utan att de är förbrukade på något vis..

Hittade dessa urfina blekblåa kaffemuggar med, jättehärliga att dricka kaffe ur till det facila priset av 12:- för 4 muggar (Röda Korset). Inte en skavank går att hitta. Mycket bra tillskott i köksskåpet och för mig är de ju faktiskt alldeles nya.

Riktiga fynd är förstås saker som egentligen kostar en massa pengar men är billiga och ser oanvända ut (just nu promenerar jag omkring i ett par till synes obegagnade Meindl-kängor för 450:- inkl frakt) men ibland hittar jag saker jag bara måste ha, köpte en stor vit blytung gipshund (boxer..) på loppis i somras och den fyller sin funktion även om det är lite oklart om den egentligen var ett fynd..

Uppmuntran till räddhågsna (och alla er som skyller på bacillskräck..); ge er ut i begagnat-djungeln, ni kommer inte att ångra er..och inte dra på er mer baciller än om ni provar kläder och lyfter på saker i vanliga butiker..Våga vägra konsumtionssamhälle under tiden ni shoppar, eller nåt sånt..det var det jag ville säga..

För kännedom: idag har jag handlat mat och lagat thaikycklinggryta till middag, tack snälla för att ni oroar er för min kosthållning - jag lovar att inte skrämmas mer!


Inga kommentarer: