måndag 26 oktober 2009

Hästlivet

Senaste tiden har det hänt en hel del olyckor inom ridsporten. Det är absolut inte världens mest olycksdrabbade sport men eftersom det är mycket fart och djur med känslor och därtill tunga kroppar inblandade så blir det tyvärr ofta lite allvarligare följder. Dessutom är dagens hästavel inriktad på hästar som är högre i blod, mer temperament, ädlare och kvickare både i fötter och i skallen.

Just nu ligger en kompis till mig på sjukhus, på min avdelning, efter en riktigt trist olycka. Både hon och jag har genom åren haft en faiblesse för lite stökigare hästar, hästar med en massa go och humör, men den här olyckan berodde inte på det utan var just en olycka. Ett ögonblicks verk helt enkelt.

Det är inte meningen att olyckorna inom ridsporten ska avskräcka någon från att börja rida, mina lyckligaste stunder i livet har jag haft tillsammans med mina hästar, men det gäller att ha respekt för hästen som djur och för ridning som sport.

Jag har alltid, alltid använt hjälm; jag kan inte förstå argumentet att "den är så snäll och pålitlig". Hästar är flyktdjur, de har som instinkt att reagera snabbt. Dessutom kan även den mest trygga och stabila häst trampa fel, marken kan ge vika eller en hov kan placeras fel. När flera hundra kilo häst tappar balansen är det lätt att en olycka händer. Däremot är jag dålig på att använda säkerhetsväst. Jag erkänner det. Jag tycker att jag blir mindre följsam = risk för olycka ökar, men jag tycker att det är jättebra att det införts krav på väst vid hopptävling för ryttare under 18 år. Även ridskolor har västkrav när deras minderåriga ryttare hoppar. Det är bra. Kanske är det dax för mig att tänka om (läs; lära om..) jag tänkte på det igår när jag pratade om olyckor inom ridsporten med en annan hästkompis; min ridning just nu sker nästan uteslutande på en 5-åring med mycket humör som kan vara lite stökig när hon är orastad (och det är oftast då jag sitter i sadeln på henne..) och två 3-åringar..det är läge för lite extra säkerhetstänk med andra ord. Åtminstone ska jag se till att alltid ha sadel på i fortsättningen..

3 kommentarer:

mamman sa...

Men...äntligen! Hur många säkerhetsvästar,hjälmar (hockeyhjälm, cykelhjälm, slalomhjälm och ridhjälmar i plural!)har jag inte investerat i. Äntligen, har nu också säkerhetstänket börjat mogna i Mia-Maria! På 70-talet hade ingen säkerhetsbälte, argumenten var bland annat att man kände sig så "låst", skulle vara ett hinder vid snabba rattmanövrar etc. Bah, struntprat, eller hur?! Inte hindras du väl av säkerhetsbältet när du kör bil!! Nu dammar du av västen. Och passar den inte så är det snart jul och tomten kör nog en sväng runt Hertsön också! Jag kan rapportera att din syster hon rider numer ALLTID med sin säkerhetsväst (i alla fall enligt egen utsago häromdagen)
Kramen från mamma
PS Hälsa Linda även från oss!

Linda sa...

Jag kommer hädanefter att argumentera FÖR att använda säkerhetsväst. Speciellt vid hoppning eller om man som du rider unghästar med humör.
Jag hade inte min väst på mig och nu befinner jag mig i det läge jag är. Det är en billig livförsäkring och ingen vill hamna där jag är nu. Några stalltjejer hälsade på mig idag. Ena tjejen bröt ihop när vi satt och pratade, hon tyckte att det var så hemskt.
Sen min olycka optimal otur helt enkelt.

Jag gillar dina besök inne hos mig.
Det är alltid lika trevligt att se vad du har på hjärtat!
Tack vännen!!

VO sa...

Ja, jag tycker verkligen att du ska ta fram västen!!
Säkerheten är otroligt viktig och precis som du skriver är det ju ett antal kilo som en häst bär på!

Sköt om dig och ha det så bra, vi hörs och förhoppningsvis syns snart! =)

Kram