måndag 19 oktober 2009

Ännu en måndagssoppa

Idag blev det en riktig höstsoppa, mycket passande i det fuktiga och kalla vädret. Hittade den här härligt gula historien i senaste ELLE Mat & Vin och var såklart tvungen att testa. Det är bra med soppa, varmt och gott och räcker flera dagar när det bara är en som ska äta den.

Lite fuskade jag för jag improviserade en del med ingredienserna som vanligt (när man inte har allt..) men jag tycker att bacon är nästan samma som rökt sidfläsk och chilipulver fick vara stand-in för den saknade tabascon..men det smakade bra. Lite svårt var det att rosta majs så att den fick färg i en teflonstekpanna..misstänker att det INTE är en sån man ska använda..Hur sjutton ser en schalottenlök ut då? Hittade lök som inte såg ut som nån sort jag kände igen (det stod inte vad den hette!) och då tyckte jag den fick duga som schalottenlök, jag brukar inte köpa det så jag vet ju ändå inte hur det ska smaka..

Om ni behöver ett snabbt middagstips och vill ha en färgklick på matbordet kan jag varmt rekommendera veckans måndagssoppa! Jag ska då laga den igen..


2 kommentarer:

mamman sa...

Men... vad mumsigt med soppa! Det är så varmt och gott. Pappa och jag har ätit risgrynsgröt och lite rester från lördags middag tillsammans med Mattias och Dig.
Jag har pratat med mormor i kväll. Hon bad mig hälsa att du skulle vara försiktig och inte jobba allt för mycket - och det ska hon säga!
Kramen mamma

VO sa...

Såg suuuupergott ut =)
Håller med, soppa är kanon!
Kram