fredag 27 november 2009

Lugna fredag

Idag har det varit en lugn och skön förmiddag i stallet. Började med en tur på Solo, visserligen blir det aldrig så lugnt då - jag vet att han är världens snällaste och pålitligaste häst, men - han har lärt sig att med mig får han galoppera så fort han vill och det är tydligen kul. Så fort jag kortar tyglarna börjar han galoppera, han tycker det är komplett onödigt att använda sig av trav och tölt.. Sedan hämtade jag in Qben från hagen och det måste vara Sveriges mest sociala ponny; trots en stor hage och en massa kompisar kommer han och möter mig och mullrar fram ett litet gnägg..Oj vad det får hjärtat att smälta, han har verkligen lärt sig hur han ska ta sin publik! Pysslade lite med honom och gav mig i kast med manen, den är inte klar men ungefär halverad i hårmängd, sen mat och ut till polarna igen. Projekt nummer tre var slyngeln Bjarkur, lite pyssel och mat och sen ut i hagen igen. Han tyckte uppenbarligen att vi skulle hittat på något mer för han stannade kvar vid grinden ända tills jag var klar i stallet (eller också längtade han bara efter lunchen..)

På eftermiddagen blev det såklart lite kakbak, jag tröttnade på röran i köket efter baket så alla kakor åkte bums in i frysen utan att passera fotografen. Ni får tro mig på mitt ord när jag säger att det blev små söta hallongrottor idag. Efter framgången med korintkakorna häromdagen blev jag lite styv i korken och vågade mig på att baka Hästskor...övning ger färdighet hoppas jag..tredje plåten blev OK, men jag har en bit kvar om man uttrycker det lite fint.. Ett tips är att kyla degen ordentligt och inte hoppa över just det momentet. Att baka ut dem på ugnsvarma plåtar är inte heller bra, tre plåtar räcker inte!

Imorgon ska vi på julfest hos mormor så det blir ingen bakning imorgon, kanske lika bra det för det börjar bli ont om plats i frysen. Läge för adventsfika?!

Inga kommentarer: