torsdag 12 november 2009

Hej mitt vinterland..

..nu börjar det likna nåt! Så här välkomnade vår kära stad oss när vi varit borta mer än en hel vecka. Välbehövlig sovmorgon - ljuvligt att vakna upp och inse att det bara är torsdag och vi är HEMMA! Ut med Elton i det vita och efter det en lång och lugn frukost. Mmm..



Dessutom strålande sol från en klarblå himmel. Finns det mer att begära?

Naturligtvis måste jag börja med att pyssla lite i köket. Inspirerad av att det närmar sig jul och vår runda på stan i tisdags har jag grävt fram lite saffran och bakat saffransdrömmar nu på förmiddagen. De kommer att passa fint till glöggfester och andra kalas i juletid. Jag har hunnit klämma i mig ett par stycken och jag som gillar saffran tycker att de är godis både för ögonen och magen.

Ett tips om det dyker upp besökare med lite kort varsel är att röra ihop en mjuk saffrans (eller kardemumma..)kaka att bjuda på. En riktig "man tager vad man haver" variant som jag gillar är den här;

Saffranskaka för oväntade besökare
4 dl (240g) vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1/2 paket saffran (eller 1 tsk kardemumma om det låter godare..)
75 g smör eller margarin
2 dl mjölk eller filmjölk
Pärlsocker att strö över kakan

Blanda alla torra ingredienser, skär smöret i tunna skivor och blanda i det i mjölblandningen. Tillsätt mjölk/filmjölk. Rör ihop smeten och häll den i en smord och bröad kakform. Strö över pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader i ca 30 minuter.
Bör ätas samma dag eller dagen därpå!!


Inga kommentarer: