måndag 25 oktober 2010

Mytbildningen kring den kvinnliga löparen

aka mitt favoritkapitel! Jag tycker det här är ett bra kapitel att börja med för de som ännu inte hört startskottet gå utan kanske står och tvekar i hallen..

"Långtifrån att vara männen underlägsna som löpare är kvinnorna i vissa specifika avseenden överlägsna. Deras löpstil är snyggare och sannolikt mer ekonomisk än mäns.

Däremot kan det vara svårt för kvinnor att hitta träningskläder. Den stora behå-striden är ett ämne man bör undvika. Men jag skulle vara försumlig om jag inte nämnde att en del kvinnor hävdar att man behöver behå när man springer (min anm; författaren heter James). En kvinna säger att; kvinnor behöver en stadig behå, inte en sån där tunn elastisk sak. Detta är speciellt viktigt om du har stora bröst. Annars kommer de att hoppa och du måste vänta på att de ska komma ner igen innan du tar nästa steg. Andra tycker inte att det är viktigt. Du kan lugnt experimentera och se vad som passar dig bäst.

Varför springer då inte alla kvinnor? Jo det beror på att de tvekar på grund av skräck för 1) åtlöje, 2) rånare och våldtäktsmän; eller 3) tråkningar från män längs vägen. Här gäller det att vänja sig vid det faktum att män kommer att göra såna förlöjligande anmärkningar som; Hej älskling! Får jag behålla dig om jag hinner ifatt dig?. Här beror det på personlig stil om du som kvinna; ignorerar retsamheten, svarar med svordomar som kan chockera en stuveriarbetare eller gör en obscen gest. Är problemet att du är rädd för rånare eller våldtäktsmän är det lämpligt att ha med en stor hund eller en man på löpturen."

Kan man annat än älska den här boken? Idag ska jag förhoppningsvis få med mig både man och en stor hund på löpturen så jag känner mig lugn. Dessutom har jag redan experimenterat mig fram till att det är ganska trevligt med sport-BH. Trevlig löptur!

Han är ganska skrämsig min hund..eller hur?!


1 kommentar:

Sandra sa...

Hahaha :)