tisdag 22 december 2009

Vinterland

OK jag vet att jag tjatat om snö och nu är jag jätteglad att den faller ner från himlen, men bara en liten detalj - måste allt komma samtidigt?? Men jag är tacksam, tro inte annat..

Jag har varit i stallet idag och det är helt magiskt att galoppera fram i en halvmeter nysnö, det känns som att plöja fram genom vispgrädde, inte mycket som slår det... Idag var det socker-russ som fick lida för senaste dagarnas avbockade barn genom att få mig på ryggen. (Tänk dig för nästa gång unge man!! ) Han skötte sig super och verkade inte tycka att jag var alltför mycket till besvär. Vi tog även en promenad med slynglarna Bjarkur och Qben, Maria följde med och barbackaskrittade QE (som vilat 2 veckor). Tänk att den lilla gula hästen blivit ganska bra att hantera. När han kom till stallet var det visst kedja och pisk som gällde när han skulle ledas, nu promenerade vi runt byn (sisådär 5 km) med snöskottande gubbar, skälliga hundar och traktorer - i grimma och grimskaft...

Elton fick en jättefin julklapp av Ersnäs-tomten. Favoritgodiset (torkad blodpudding) i en burk lagom stor att ha i fickan på promenaden. Uppskattat. Han har snabbt lärt sig vad burkskramlet betyder. Jag skakade burken idag när jag kom hem från stallet och kvickt satte han sig ner framför mig och började vifta på svansen...Den som väntar på något gott..
Under eftermiddagen har jag knåpat ihop lite arraksbollar (aka myrstackar..). Inte att baka egentligen men de får duga som cake of the day.. Använde tryffelformarna så de blev lite lagom stora att ta i en munsbit.
Nu ska det bli lite brasa och glögg. Imorgon lite jul hos mormor och sen en natt på jobbet...


4 kommentarer:

Linda sa...

Vad härligt det låter!
Jag blir riktigt avis...
Det känns som en evighet innan jag ens kan vara i närheten av sån ridning. Jag trodde att jag skulle kunna vara igång tidigare, men det verkar ta längre tid än jag trodde.

Linda sa...

Nu har barnen jullov, så vi vilar upp oss här hemma. Hör av dig om du är sällskapssjuk.

Veronica sa...

God Jul, hoppas att ni får en bra dag imorgon och att det är lugnt på jobbet =)
Hoppas att vi syns snart!
Kram VO

Veronica sa...

God Jul, hoppas att ni får en bra dag imorgon och att det är lugnt på jobbet =)
Hoppas att vi syns snart!
Kram VO