fredag 21 maj 2010

Vet-check

Började dagen med att ta med tiger till veterinären. Jag får ont i magen när han går omkring och linkar, så efter att ha konfererat med djursjukhuset igår bestämde vi träff idag.

De hittade egentligen ingenting och det känns skönt faktiskt (även om man kan tycka att man betalar mycket för ingenting..fast för mig är det mycket värt). Redan i morse såg han bättre ut men eftersom jag hade fått tid och han vissa morgnar varit ganska bra för att sen bli sämre under dagen så åkte vi dit ändå.

Veterinären gick igenom hela frampartiet ordentligt och tyckte att han var väldigt rörlig och mjuk så hon trodde inte på artros, inget som skulle synas på röntgen åtminstone utan tippade på en vrickning/stukning (ligamenskada) som blivit en inflammation och skrev ut inflammationshämmande medicin. Det var bra att hon klämde och bände ordentligt, jag brukar själv försöka känna igenom leder och muskulatur på honom och tycker också att han känns bra, så det var skönt att få det bekräftat. Sedan tittade hon även på hans fötter som jag inte alls tycker ser bra ut just nu och vi fick ett schampo som han ska tvätta fötterna med två gånger i veckan. Bad henne även kolla honom i munnen eftersom han börjar få epulider (=tandköttet växer och blir bulligt - vanligt hos vissa raser men framförallt hos - surprise - boxer!!) men hon tyckte inte att de skulle tas bort förrän han fick besvär av dem eftersom de ändå kommer tillbaks ganska snabbt. Passade även på att få utskrivet cortison för säkerhets skull om vi skuller träffa på någon orm i sommar.. *Brr* inte min dröm direkt..

Summering av dagens besök var alltså; lite renoveringsprojekt men på det hela taget bra!



Inga kommentarer: