söndag 30 januari 2011

Dag 7 - Min bakgrund

Jag var en sån där hopplös unge som red varv efter varv på alla barnridningar (minns ni såna?) som bara fanns; i nöjesparker, på Naturens Dag, Ersnäsdagen etc etc. Efter några år av dyra varv med ledare kunde jag även få turen att leda hästarna på rundan (hålla i tygeln tillsammans med ledaren..). Vilken lycka! Kanske inte lika kul för föräldrarna som fick stå och titta på i evigheters evighet..

Min riktiga hästkarriär började när jag var 7 år gammal och började på ridskolan i Luleå. Innan dess hade jag visserligen skenat omkring på en vit shetlandshingst vid ett par tillfällen men det räknas nog inte. Åh vad jag älskade ridskolan! Började såklart på ponny, men bytte till stor häst när jag började 7an. Då hade jag ju haft egen ponny i fyra långa år så då var det väl dags för uppgradering..

Fick en vit B-ponny (henne har ni redan hört talas om) när jag gick ut 3e-klass, när jag var 14 blev det en D-ponny och min första stora häst landade i stallet när jag var 18. Då red jag även på skoltid, hade Individuell idrott - Ridsport på schemat som tillvalskurs. I glappet mellan D-ponny och häst tävlade jag en av ridskolans hästar (tre tävlingar på våren tror jag?) och hann med att rida felfritt i 1.10. Tror det var det som gav mig blodad tand på allvar. Min D-ponny var en rätt besvärlig typ och lagom till 18-årsdagen var jag lite less på hela grejen..

Första hästen Orbison var en riktig kick för självförtroendet, utbildad medelsvår hopp- och dressyr men blev tyvärr utdömd (felaktigt enligt mig.. men det är en helt annan historia) redan efter drygt två år hos mig. Han blev efter det världens bästa läromästare och har hållit precis hur bra som helst i mååånga år. Köpte efter honom en 5-åring, löjligt snygg, hoppade hus men en ganska argsint typ.. sålde honom till en riktig tävlingsryttare när han var 7 och köpte prinsessan Ida som inte trivdes på den ridskola där hon bodde. Min "once in a lifetime" häst.

Nu kuskar jag runt på de hästar som för tillfället bjuds. Trivs väldans bra med det och är just nu fast övertygad om att jag inte ska ha någon mer egen häst..



1 kommentar:

Anonym sa...

Löser du aldrig korsord?
Bakgrund - tre bokstäver. Svar: deg! ;-D
Hälsningar Charlotte