tisdag 30 november 2010

Tummen ner

..för det friskvårdsbidrag man får från jobbet! Eller egentligen inte tumme ner för själva bidraget, utan för att det inte omfattar all motion (läs; den motion jag ägnar mig åt..). Motion som motion - eller? Så här står det på Skatteverkets hemsida:

"Exempel på skattefri motion är gymnastik, styrketräning, spinning, bowling, racketsporter som bordtennis, tennis, badminton eller squash, lagsporter som volleyboll, fotboll, handboll och bandy.
Även andra aktiviteter av liknande slag, t.ex. enklare former av motionsdans som bugg, folkdans, squaredance och jazzdans etc. kan således godtas om övriga förutsättningar för skattefrihet för personalvårdsförmåner är uppfyllda.

Sporter som kräver dyrare redskap eller kringutrustning som golf, segling, ridning och utförsåkning omfattas inte heller av skattefriheten. Dessa sporter blir skattepliktiga om arbetsgivaren bekostar utövande eller utrustning."

Ehh -okej.. så det krävs alltså ingen kringutsrustning för tennis? Bandy? Bara att ställa sig där i sockiplasten så löser det sig, eller? På ridskola får man låna häst, låna hjälm etc är det bara jag som inte fattar grejen? Varför skulle inte en ridkurs eller liftkort räknas? Grr.. Ska mina skattepengar bekosta nåt himla bandy- eller volleyboll spel och är det inte lite översitteri att tvinga mig att ägna mig åt någon tråkig sport för att jag ska kunna utnyttja bidraget? Bu säger jag! Tummen ner!



2 kommentarer:

Charlotte sa...

Tycker som du! Om man är några arbetskamrater som går ihop och tar ridlektioner tillsammans borde det verkligen räknas som friskvård!!!
Fast vi får faktiskt nyttja friskvårdsbidraget till massage också. Det är inte helt fel!

Mia sa...

Det är ju faktiskt bra, vi får oxå använda det för massage, men i sann friskvårdsanda borde väl ändå aktiviteter som går att utföra ute i friska luften premieras? Så känner jag men jag är förstås lite partisk..=)