tisdag 23 november 2010

Ljuvliga kaneljuveler

Bakade gingersnaps igår, en av mina absoluta favoritkakor till jul. Skulle kunna äta dem året runt, men ibland måste man ju begränsa sig lite.. Ljuvliga är de!


Vill dessutom slå ett slag för att de är så enkla att baka. Ni måste bara testa!

I receptet står det att det blir 20 kakor men det måste vara de där amerikanskorna som har stora nävar, jag brukar göra 40 stycken av den här degen..

Gingersnaps
2,5 dl farinsocker
125 g rumsvarmt smör
0,5 dl mörk sirap
1 ägg
5,5 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
0,5 tsk malen kryddnejlika
1 nypa salt
Strösocker att rulla kakorna i

Rör socker och smör poröst. Tillsätt sirap och ägg. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Blanda ihop till en slät deg. Kyl i minst 1 timme. (Varning!! Degen är supergod..)
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg strösocker på en tallrik. Rulla degen till bollar och rulla dessa i sockret. Lägg på en plåt, smord eller på bakplåtspapper.
Grädda i ca 10 minuter. Låt kakorna svalna något på plåten, lägg sedan över dem på ett galler för att svalna helt.
Jag hade inget farinsocker hemma så jag bytte ut det mot muskovadosocker, kakorna blev en aning ljusare men annars blev det ingen större skillnad.




1 kommentar:

Anonym sa...

Bara att komma och kika på den om du vill! Jag gillar den jättemycket men har bestämt mig för att köpa en pick-up då jag saknar det så mycket :)