fredag 5 augusti 2011

Hoppa å hoppa

Oj så sent det blev innan jag kom mig för att skriva det utlovade hoppinlägget så QEs matte får höra om dagens bravader där hon sitter och solar på Kanarieholmarna..

Hoppade alltså lite med fina QE idag (kex idag - inte häxa). Jag har (hur konstigt det än låter) aldrig hoppat henne förut och hon har ju haft lite trassel med skador så vi är båda lite avdankade brudar, tänkte därför att vi skulle ta ett light-pass och känna lite på varandra.

Började med att rida fram på trav och galoppbommar på marken. Höjde sen upp galoppbommarna ett litet snäpp, skuttade igenom den serien och plockade sen bort 2 av 5 bommar + höjde lite till en "mini-trekombination" som fick vara med på banan. I övrigt bestod den lilla banan av ett räcke på diagonalen och en oxer på motsatt långsida jämfört med serien. Hindren var kanske 60 cm första rundan. QE ansåg dock att åtminstone oxern var sisådär 120 så det var bara att hålla i hatten minsann. Höjde lite och hoppade runt banan något varv och hon hoppade jättefina och runda språng. Avslutade med ett riktigt höjdhoppssprång på räcket - det låg säkert på närmare 1 meter =)

Mycket nöjd med dagen - både jag och kexet. Linimenterade lite och stretchade och pysslade och matade lite innan jag åkte hem mot lunchen.

Igår hoppade jag min gamla kompis Helicopter för Marie. Vi hoppade bana och det gick faktiskt förvånansvärt bra med tanke på att jag inte hoppat honom sen i slutet på mars. Tyckte han hoppade lite mer forcerat och en aning flackare än jag önskat - som det var när jag började rida honom, det märks att vi var lite ovana vid varandra. Sista veckorna jag hade honom hoppade han så runt och fint på träningarna men han är så himla känslig att det inte går att bara sitta upp ibland och tro att han ska hoppa som vanligt. Kul var det i alla fall!

Träningsvärken jag har nu, otränad, efter 3 dagars hoppning på olika hästar är inte nådig ska jag tala om. Gissar att det inte kommer att kännas bättre imorgon, får se om jag alls kommer upp i sadeln då... blir en mycket lugn tur ska jag säga..

Inga kommentarer: