onsdag 17 augusti 2011

Första rehab-dagen

Nu är det allvar. Kände efter mitt löppass i förrgår att någonting måste göras. Sprang 5 km i snigelfart och fick trots det riktigt ont i höften/ljumsken/ländryggen på vänster sida. Jag har känt det de senaste 2 gångerna jag har sprungit, vilade därför helt en vecka (frivilligt) + en veckas (ofrivillig) vila med halsont. Det blev inte bättre, utan mycket sämre. Efter måndagens pass hade jag inte bara ont under löpningen utan även ett dygn efter så fort jag lyfter benet för att ta ett endaste steg. Vila = skit.

Min teori är att problemet har uppstått för att jag är stel som ett kylskåp och nu inte promenerar min sedvanliga timme med hund. Dessutom har jag ridit en massa pass senaste veckorna vilket gör att höftböjaren blivit om möjligt ännu kortare än innan.. det här problemet har ju uppstått efter att Elton försvann så jag tror att min teori håller. Senaste 10 åren har jag ju faktiskt promenerat i snitt en timme/dag så jag är väl van vid det..

Jag är helt säker på att jag kan springa Tjejmilen (tji på er som vill köpa startbevis.. nu är loppet nämligen fullt och andrahandsmarknaden på startnummer är tydligen blomstrande) men jag vill gärna kunna springa lite innan och definitivt efteråt.

Planen är nu; promenera varje dag, sen lägga in lite lätt löpning på plan mark alltså inga motlut fram till Tjejmilen. Dessutom försöka stretcha ordentligt och göra enkla styrkeövningar för bål och rygg för att avlasta höftböjaren. Stretcha efter ridningen.
Kul bara att börja idag då det regnar som tusan. Ja ja..no pain no gain.

Inga kommentarer: