tisdag 27 april 2010

Cake of the day

Igår bakade jag frukostbullar (aka små portionsbröd) för första gången på mååånga år. Av någon anledning har jag fått för mig att det är krångligt, besvärligt och tar lång tid. Är ju som bekant inte heller någon vän av deg som måste jäsa men när Karin höll på att baka förra veckan (hon bakar ALLT sitt matbröd själv - hon är duktig hon) så blev jag lite sugen på att testa. Riktigt gott blev det om jag får säga det själv! Använde mörkt lantbrödsmjöl som jag aldrig testat förut och kryddade med lite torkad timjan (jag har inget lager av brödkryddor direkt).



Timjandoftande lantbröd (20 st)
50 g smör
1,3 liter mjöl (här använde jag ca 9 dl mörkt lantbrödsmjöl och resten vetemjöl)
1,5 tsk salt
1 msk strösocker
1 paket jäst (50 g)
1 msk torkad timjan
5 dl fingervarmt vatten
Pensla med mjölk eller uppvispat ägg innan gräddning
Skär smöret i tunna skivor, smula jästen och lägg i en lämpligt stor bunke tillsammans med salt, socker, timjan och nästan allt mjöl (spara ca 1 dl till utbakning). Tillsätt vätskan.

Arbeta degen ca 5 min med köksmaskin eller 10 min för hand. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min. Arbeta sen ner degen i skålen, ta upp på mjölad arbetsbänk och knåda lätt. Dela i två delar och forma till längder, det ska bli 10 portionsbitar av varje rulle. Forma bitarna till bullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Skär ett kryss på toppen.

Låt jäsa under handduk 30 min ytterligare. Dra igång ugnen på 200-225 grader. Pensla bröden. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt svallna på galler. Ät med mycket smör och en skiva ost (eller två).




Inga kommentarer: