måndag 12 april 2010

Björkis part 1..

Semestern startade klockan 05.41 på påskdagen. Vi började med - en inte alltför ovanlig syn - jag sitter på tåget!! Ovanligt eller hur?!

Framme i Björkis innan lunch. De bilburna en bra bit längre söderut. Strålande sol. Knallhård snö överallt (kanske kallas det..is? Fast den är vit och inte genomskinlig?). Ingen incheckning i stugan innan klockan 15. Fikade lite, försökte känna semesterlugnet..

Tröttnade på att vänta och bestämde oss för att gå ut hårt och starta vistelsen med en tur i skidspåret tillsammans med Elton. Spåret uppe vid stugbyn är helt vansinnigt kuperat. Kombinationen med blankis i spåren gjorde det till ett aningen riskfyllt äventyr.. Jag och Elton poserar innan start - peppade till tusen!

Trillade första gången efter cirka 20 meter, tvingades koppla loss linan och släppa ner Elton till husse som åkt i förväg nedför första backen och vi vinglade sedan vidare i bästa "japansk-turist-som-aldrig-stått-på-skidor"-stil.

Snacka om öronsus i nedförsbackarna!! Roligt var det men jag hade hiskelig träningsvärk i höfterna efter att plogat mig nedför alla backar... De följande turerna blev på det (lite) plattare spåret nere vid tåget och en tur på Torne träsk..

Vi hann inte med någon sväng i backarna den dagen, men passade på att föreviga pistsystemet. Längst till vänster i bild (fast på baksidan) favoritbacken Svarta Björn (normalt sett..tyvärr knappt nån snö där och fruktansvärt slagigt..) och längst till höger årets favorit Ängarna. Där blev det skön sorbetsnö sista skiddagen.

Lapporten är svår att missa när man är i Björkis - vart man än vänder sig finns den där..

På eftermiddagen fick vi checka in i stugan. Utsikten från balkongen var det inget fel på.

De hade även renoverat superfint sen förra året vi när vi var där. Det började dock med en icke-fungerande diskmaskin (lyxproblem - jag vet!) så vi fick en ny redan andra dagen..

Nu måste jag försöka landa i verkligheten och sätta mig ner och plugga lite. Fortsättning följer..





2 kommentarer:

Vo sa...

Låter som att ni har haft det bra =)
Kram

Linda sa...

Vilka härliga bilder!!
När jag ser såna där bilder önskar jag att jag kunde åka skidor. Det ser ju så härligt ut.

Kaffe snart?