tisdag 29 september 2009

Umeå ur olika vinklar

Tänkte försöka fotografera lite på middagspromenaden idag och utnyttja det faktum att systeryster lämnade kvar sin kamera här.. tyvärr är det inte så lätt att fotografera med Elton hängandes i snöret, hans tålamod med finjustering av fokus och sånt är inte stort..dessutom hade en del av de fina löv jag tänkt få med på bild blåst iväg i stormen igår...


Fina kårhuset, gamla doktorsvillan. Passar bra om man vill skriva en hemsk historia om mord och blod tycker jag. Det här lilla söta huset passerar vi när vi går från bussen på söndagkvällarna (nätterna..) när vi kommer från Luleå..brr!



Elton spanar ut över Umeälven. Fina hus finns det längs vattnet.


Trotsig blåklint verkar strunta blankt i att det faktiskt varit minusgrader under natten.


Fler än en är det som frågat hur det går i skolan och det är kanske bäst att uppdatera lite på det området. Kort och gott; det går bara fint. Första terminen var hemsk, men det var jag förberedd på eftersom jag inte pluggat på den nivån på länge, eller rättare sagt - ALDRIG! Nu känns det bara fint, har verkligen kommit in i lunken och denna termin läser vi en kurs som alla kallar patologi men som egentligen heter någonting i stil med "Sjukdomslära och diagnostik..". Våra kurser är i princip en hel termin och vi skriver därför en tenta på ca 27 poäng varje termin, det är ganska maffigt men gör att terminen känns lite mindre stressig (personlig uppfattning har jag märkt..). Dock har vi case varje vecka som ska redovisas och mycket obligatoriska moment i form av EKG, obduktioner, olika labanalyser etc så veckorna är ganska uppstyrda.


Det här är faktiskt det roligaste jag läst och jag har ju hunnit med en del...känner mig som den samlare jag var när jag var yngre - då stamtavlor, nu akademiska poäng =) Jag gillar tentor och examinationer (ungefär som att tävla i någon sport) gillar verkligen adrenalinkicken och den där skärpan i hjärnan som man bara får av att fokusera riktigt hårt på någonting..


Akademiska poäng ja; jag började ju med 2 terminer språk (alltid bra att ha) - engelska och franska (den kursen är jag inte klar med än..) och fortsatte med 6 terminer på sjuksköterskeutbildningen. Kryddade det med en termin rehabiliteringmedicin i Umeå (distans) och som grädde på moset tänkte jag nu toppa det med 11 terminer på läkarutbildningen.. Det gör väl sisådär 20 terminer på universitet. Ojdå jag glömde att jag läst en halv magisterkurs i omvårdnad oxå (men jag tröttnade, det var en mycket tjafsig och flummig kurs - passade inte mig alls..). Turligt nog testade jag inte skriva högskoleprovet förrän alldeles nyss, det var oxå kul och jag hade kunnat göra även det ett antal gånger bara för skojs skull om jag inte hade börjat plugga men nu känner jag att det får vara nog för ett tag..



1 kommentar:

mamman sa...

Älsklingen, nu är jag nästan säker på att du är en liten "utomjording". Du hade ju lite bråttom till världen och har även senare i livet försökt hinna med mer än de flesta - men nu blir jag mer och mer övertygad om att du är inte riktigt "värdslig"! Jag är förstås hjärtinnerligt glad att du började läsa eftersom jag ju vet hur tävlingsinriktad du är och att det är utmaningarna som gör dig "hög". Dessutom tror jag att du kommer att bli en riktigt duktig doktor - vilket område du än väljer. Eftersom du är lite av ett "bakteriefreak" och dektektiv i riktig House-anda så är valmöjligheterna många.
Kramen från mamma!