söndag 20 mars 2011

Ditten och datten

Sitter på jobbet och funderar på - hör och häpna! - träning. Lite knasig blir jag allt nu när det börjar nalkas vår. Fick ju liksom ett jogging-il efter Tjejmilen som höll i sig till snön föll och jag har nu försiktigt vågat mig ut ett par lugna svängar de senaste veckorna (trots snorig näsa och trasig bröstkorg..). Inte långt, inte snabbt, men ändå..löparskorna på och ja, det känns fortfarande kul.

Dagens tips; Känns det segt att komma igång under våren är det faktiskt inte alls dumt att se till att samla ihop lite kompisar och anmäla sig till ett lagomt långt motionslopp. Det gäller förstås att målet är rimligt, helst att loppet ifråga är så pass lite krävande att man faktiskt inte alls behöver träna för att överleva.. då blir det inte så stor grej om skorna bara samlat damm i garderoben - man kan ha kul ändå! För mig har jag insett att smärtgränsen antagligen är 10 km. Helt otränad (med mina mått mätt) vet jag ju nu med säkerhet att en så långt orkar jag faktiskt jogga. Och shoppa en hel dag efteråt. Nemas problemas. Andra kanske har en annan smärtgräns, men det är värt att testa. Vårruset är trevligt, en halvmil lufsande och go'fika efteråt. En liten påse med småjox får alla som går i mål och svett ska väl ändå belönas? Dessutom finns det alltid några andra trevliga folkfestbetonade lopp under sommaren som bara längtar efter att just du ska anmäla dig. Testa vet ja!

För mig är den fysiska problematiken just nu (kors i taket!) under kontroll. Snorar visserligen lite än, men det är snarast ett habitualtillstånd i mitt fall. Den ondsinta högersidan av bröstkorgen är inte längre särskilt handikappande och jag har bytt behandlingsregim till en ännu snällare variant. Snart tror jag att jag även kan sitta ner i sadeln när jag rider. Vi får se.
Nu ska jag försöka jobba lite. Det är trots allt därför jag fortfarande är vaken.
Ha en fin söndag!



Inga kommentarer: