måndag 13 december 2010

Lakritstryffel

Efter många om och hundra men med alldeles för mycket att göra om dagarna har jag äntligen lyckats svänga ihop ett gäng lakritstryfflar. Smakade kanske inte så mycket lakrits om smeten (kanske för att jag räknade fel och fick med mig en Kick för lite från affären..) men jag rullade dem i krossade saltlakritsflakes istället för i vanligt lakritsströssel så jag tycker nog man kan ana tanken med dessa..



Receptet hittade jag på bloggen Bakfnatt. Superenkelt. Det enda som tar lite tid är att vänta på att smeten ska stelna så den går att rulla.

Vill du testa själv så gör så här;
Du behöver 1 dl vispgrädde, 100 g mörk choklad och 4 Kick (alltså lakritskola - hette tidigare Käck). Koka upp grädden i en kastrull, skär lakritsen i små bitar och låt den sjuda tillsammans med grädden tills den smält. Dra av kastrullen från plattan, ner med chokladen och rör ihop till en slät smet. Häll i en skål, in i kylen och låt stelna till lämplig konsistens att rulla. Rulla till små bollar. Krossa 1 msk lakritsströssel i mortel, häll över i en skål, blanda med 1/2 msk kakao och rulla tryffelkulorna i smulet. Klart!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad kul att du har en blogg :-) ska absolut börja följa den!

(Emma från LRKtiden, skötte Pasqunelle)

Mia sa...

Kul att du hittat hit, du är välkommen!