onsdag 15 december 2010

Cake of the day

Hela natten på jobbet höll vi på med ätbara saker. Ja inte bokstavligen, men vi pratade mat och bak och läste recept tills vi höll på bli tokiga av sug efter något gott. Lite produktivt var det mitt i allt det snudd på plågsamma - jag fäste idén till dagens kaka i huvudet och vaknade med samma tanke.

Pepparkaksmuffins med ädelostkräm och pepparkakssmul on top. Faktiskt nästan ännu godare än det låter.. Egentligen tänkte jag göra ädelostkrämen av cream cheese och vanlig (hård) mögelost och spritsa ut den, men eftersom latmasken är ett av mina allra käraste husdjur blev det istället ädelost på tub..
Pepparkaksmuffins (18 normalstora)
2 ägg
2 dl socker (jag använde hälften farinsocker och hälften strö)
1,5 dl gräddfil eller yoghurt
0,5 dl flytande margarin eller smält smör
1 dl lingonsylt (jag hade slut, hällde ner en näve frysta lingon istället)
4 dl vetemjöl
2 tsk ingefära
3 tsk malda nejlikor
3 tsk kanel
2 tsk bakpulver

Vispa ihop ägg och socker så det blir fluffigt. Rör försiktigt ner margarin, lingon och yoghurt i smeten. Blanda alla torra ingredienser i en skål och vänd sen ner mjölblandningen i äggröran. Skeda upp smeten i muffinsformar så de fylls till 2/3. Grädda i 200 grader ca 10 minuter. De ska spricka upp lite och bli gyllene på toppen.



Inga kommentarer: