tisdag 19 juli 2011

Att älska Norrland

Det är inte alltid det lättaste, men vem har sagt att det ska vara lätt? Ofta är det kallt, myggigt, mörkt...men för det mesta alldeles, alldeles underbart..












Igår var jag och pappa ute på myren och letade hjortron, men framförallt trampade vi många många steg över norrländsk myrmark. Tyvärr kan jag inte ge mig ut i skogen på egen hand eftersom mitt lokalsinne är det allra sämsta tänkbara (och dessutom är jag lite rädd för björnar..). Testade GPS-funktionen i mobilen igår och den funkade alldeles utmärkt - bra att veta!

Hittade såna här fina blommor, men vad sjutton är det? Påminner nästan om fredskallor fast stabbigare liksom. (Lite svårt att få till en bra bild med 42 myggor på handen..).


3 kommentarer:

Charlotte sa...

Den heter Kalla eller Missne. Den får röda bär. Växten innehåller mjölksaft . Giftig.
Hälsningar från dottern till en botanist (man kan ju fuska med en bra Flora också)

Mia sa...

Tackar tackar! Tänk så fantastiskt att få lära sig nya saker varje dag =) såg ut som en kalla så det passar ju bra.

Charlotte sa...

Kolla på antikvariat efter Fotofloran utgiven av Läromedelsförlagen i Lund 1969. Kanonbra när man undrar över en växt!