måndag 9 maj 2011

Lagbrytare

Diskuterade det här med hästtransport och B-körkort/BE-körkort med en kompis idag och tänkte på att det är ganska krångligt att ha tävlingshäst utan att det står BE på körkortet.

Svårt att hitta en bil som är tillräckligt lätt men ändå får/orkar dra ett lite större släp. De flesta hästar står ju mycket bättre och säkrare i boggisläp än i enkelaxlade. Dessutom kan man ju vilja ha med sig två hästar och då blir det verkligen problem..
Vad säger lagen? Blir det bara böter om man kör med sitt B-kort och lite tungt släp eller händer det något annat? Är det skillnad på om det handlar om typ 50- eller 500 kilo över totalen? Vad händer om släpet är för tungt men man klarar "maxvikten"? Inser att jag har noll koll - tur kanske att jag inte har någon häst då..(och en bil som bara får kroka på 1250s-släp...) men lite nyfiken blev jag allt, måste nog kolla upp det där lite närmare.

Förresten - drömsläpet på bilden är inte mitt - tyvärr..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som jag har förstått det, funkar det så att om man har ett släp som är typat på en tyngre vikt än vad bilen får dra på b-kort, hade man lika gärna kunnat köra lastbil och kortet blir klippt. Kör man däremot "bara" med överlast, alltså ett egentligen lagligt b-kortsekpiage men med för tung last, så blir det "bara" böter (förutom att det är livsfarligt). Men det kan bero på hur mycket överlast man har, jag vet faktiskt inte helt klart vad som gäller där. Men i det första fallet är jag ganska säker på att man inte ens får köra därifrån...Så ja, det är en rätt så bra idé att ha BE-kort, men alldeles för få har koll på läget. :) (jag ska ta mitt...snart. ;))

Mia sa...

Ojdå, det låter ju inte så bra.. Tur alltså att jag inte kör omkring med släp och häst.
Ganska svårt att vara tävlingsryttare utan ett E (eller kanske ännu hellre ett C) på kortet.