lördag 5 januari 2013

Chefen över hushållet

Vi har en kaffebryggare hemma som är speciell på mer än ett sätt. Först och främst är den väldigt snygg. Den är dessutom en uppskattad inflyttningspresent och även bra på att brygga gott kaffe.
Och den bestämmer även när vi behöver städa här hemma.

 
Igår startade jag dagen med att skura ur lådorna och rensa skafferiet. Det var nämligen en lämplig dag för städning tyckte vår Porsche - spolade 8 koppar prima, färskbryggt kaffe rakt ner på köksbänken och vidare ner i skafferilådorna.



Nu är det fint. Och ganska tomt. Rensa var tydligen inte helt fel..

torsdag 3 januari 2013

Firat jul











i sällskap med nära och kära - och en hel massa god mat!

måndag 24 december 2012

God Jul

Roligt att ni fortfarande tittar in här! Passar på att önska er alla en riktigt GOD JUL. Snart är det nytt år och nya möjligheter. För min del innebär det bland annat nytt jobb och förhoppningvis även att jag använder mig lite mer av bloggen. Kanske ses vi här igen snart?

KRAM

söndag 16 september 2012

Skickar vidare

Missköter mig grovt här på bloggen just nu, men är lite flitigare på Instagram (marlay8). Är ni nyfikna och står ut med att det blir mest bild och inte så mycket text så hittar ni mig där..
På återseende!

måndag 27 augusti 2012

Ninja-katt

Vi körde en våga-vägra-vardag kväll igår och stannade kvar i stugan över natten, vaknade till regn i morse och kände att det ändå var rätt OK att åka hemma och ha lite måndag idag.

Mickel har sovit heela dagen idag, tror han är lite slutkörd efter helgen. Finvädret har gjort att han varit ute ovanligt mycket. Vi har lekt en del..
..typ "vaaar är matte?". Populär lek. (Matten tröttnar först.)

Den flitiga jägarstudenten har pluggat fåglar och lagar och trädskällande hundar i parti och minut. Själv har jag nöjt mig med att konstatera att vi har - i brist på en trädskällande hund - en trädklättrande katt..
..Mickel tror han är en ninja-katt och leker en lek som går till på följande sätt; från stillastående tokrusning mot första bästa träd, snabbt upp en-och-en-halv-meter i trädet. Freeze. Tvärvända och hoppa ner. Se oberörd ut. Så har han hållit på. Testat alla träd på tomten. Oklart vad leken går ut på.

torsdag 23 augusti 2012

Idag

Nu är det snart höst och vardag på riktigt. Har en del tråkiga saker att ta itu med idag. Banken, fixa tjänstledigt till hösten (verkar ha glömt bort det..) och rensa garberoben. Yi-ha så roligt! Eller?
Om ni tycker att det aldrig händer nåt kul här är det inte bara för att jag är en dålig bloggare utan även för att det inte händer så mycket just nu.. helt enkelt.

Vill ni ändå se lite-lite mer så ska jag åtminstone försöka uppdatera lite bilder på Instagram (som jag nyss kommit på är en ganska kul grej). Där heter jag "marlay8" - tipsa mig gärna om det finns någon kul att följa där! (Typ du själv?!)

måndag 20 augusti 2012

Nytt och nött

Tycker det är kul att fotografera detaljer och såna finns det rätt så gott om i stugan. Både gammalt och nytt..
Putsade bort all gammal vit målarfärg från dörrhandtaget till sovrummet och se så fint det blev!
Inte ny, men bra att ha om man vill veta vad alla passerande båtar heter..
Ett danskt hus i fönstret sprider ljus.
Nya lampor i verandan - bra läsbelysning nu när det är mörkt på kvällarna.
Diskhanddukar från Öland - rykande färska..
Fönsterhakar som gör självaste Ernst grön av avund (råkade se en del av reprisen av säsongens sista "Sommar med Ernst" och då dreglade han över precis såna här.. lite kul! Dessa är åtminstone original. Kanske skrapar lite färg här om jag får väldigt långsamt..)

söndag 19 augusti 2012

Älskar fynd



Fyndade två nya kuddar i helgen. Tyckte de var så himla fina och somrigt blå-vita. Att de dessutom blev mina för 129:- istället för 498:- gör liksom ingenting alls.. Mickel tyckte att de passade fint i sängen, men de ska få stanna i soffan tror jag..

torsdag 16 augusti 2012

Golv i grått

I helgen blir det stughelg för hela slanten. Vi har ju inte direkt hunnit vara där så mycket senaste veckorna och om vi ska bli något så när klara med övervåningen innan vi stänger för vintern är det nog dags nu..
Golvet är vi åtminstone klara med och jag blev verkligen supernöjd! Bestämde tidigt att det skulle vara grått till de vita väggarna för att det inte skulle bli alltför vitt (men hann såklart bli lite nervös på vägen - tänkt om det skulle kännas mörkt och trist?) Hittade en jättefin gråfärg som var näst intill luktfri och helt underbar att stryka ut - superdryg verkligen! - på Nordsjö. Tycker de är väldigt trevliga där och bra på att hjälpa till när man söker någonting.



Så här mörkt är golvet inte i verkligheten men ytan är precis så här som på bilden. Bara lätt slipad med sandpapper och kloss innan målningen för att färgen skulle fästa på den gamla. Nya färgen är ganska blank för att den ska vara mer lättskött.

Korgstolarna fick en omgång med vit sprayfärg för några somrar sen och äntligen har de fått en fin plats att stå på därde förhoppningsvis kommer till användning..

tisdag 14 augusti 2012

Hemma igen!

Efter en vecka "ute i byn" är jag hemma igen. Jag har sagt hejdå till mina tillfälliga djur och alla planteringar. Skönt att vara hemma igen men lite vemodigt också förstås.
Bjuder på senaste veckan - i bilder såklart!
Lill-Skrållan
Lite fint i trädgården..
Klematis - vill jag också ha!!
Lavendel - så himla fint! (Och luktar gott..)

Smarta "vattenskålar" till kissarna
Stor-Emil
Bra att ha i växthuset
Hallon på G..
Vila fötterna lite
Trädgård hos Gun-Britt
Alla gillar vi dahlior - särskilt humlorna..
Godmorgon! Min utsikt från frukostbordet
Kung-Gunnar
Mini-Loppan