Visar inlägg med etikett Adventskalender. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Adventskalender. Visa alla inlägg

fredag 25 december 2009

För sent..

...för lucka 24 (egentligen) men jag måste bara öppna den så ni får se att där finns vad alla (?) tjejer önskar sig i juklapp - en ponny. Inte min egen högsta önskan just i år, men kanske nästa år..

Trots avsaknad av presentpappersförpackad ponny har min julafton varit riktigt bra. Lite lite sömn kanske, sovit 2,5 timme på förmiddagen (sovmorgon imorgon - jajamensan!) så nu börjar ögonlocken kännas tunga. Kröp ner under täcket 8.15 på julaftonsmorgon och kvart i elva vaknade jag av att en mycket glad, snöig Elton boxade på mig med frambenen. Det dummaste man kan göra då är förstås att öppna ögonen, men det är inte så lätt att låta bli..Möttes av en randig boxer som överlyckligt spärrade upp ögonen och började slicka mig i ansiktet och stampa med fötterna på mig när han såg att jag var vaken...Gråtfärdig av trötthet lyckades jag mota ner honom från sängen och fick sova en hel timme till innan nästa kille tyckte att det var dax för mig att stiga upp..och sen var dagen igång..



onsdag 23 december 2009

Lycklig lucka 23

Kutar runt på jobbet och känner mig som er yr höna. Dagens julklapp - lite extra tid med människor du tycker om. Unna dig det, det är värt det!!
Måste rusa vidare.. I'll be back..

tisdag 22 december 2009

Lucka 22 dan-före-dan-före..

Dagens lucka är för de som gillar muffins, bakning och pasteller... Fina placeringkorthållare(M) finns att köpa bland annat på Bluebox.

Ett mycket användbart bugdetalternativ till juklappen ovan är maffiga muffinsformar som nu finns i alla möjliga färger och former i nästan alla butiker. Kanske slå in i ett fint paket och ta med istället för en blomma till värden för julkalaset?

Lite tuffare variant är de här med pirayor och andra argsinta vattendjur..





måndag 21 december 2009

Insnöad lucka 21

Finaste tillbehören till julens festligaste tårta i dagens lucka. Tårtkupa (L) från Jellybean finns i flera härliga färger.



Finaste tårtspaden finns bland annat på Bluebox. Vem vill inte ha en hund i tårtan?
Idag är vi insnöade här i Luleå. Jag skulle till stallet men vi avstyrde det eftersom vi knappast vågar oss ut bland stora snödrivor och plogbilar med häst, vagn, hundar och unghästar vid hand. Nytt försök imorgon. Idag ska vi försöka plumsa iväg till stan och köpa lite julklappar. Om vi hittar bilen under all snö.. En som riktigt njuter av vädret är Elton. Tur för honom att han hamnade i Norrland för han fullkomligt älskar att härja i snön och vi har denna höst/vinter inte använt täcke en enda gång! Han har väldigt mycket (tät) päls (för att vara boxer), det är bara fötterna som blir lite kalla när det närmar sig 20 minus.

söndag 20 december 2009

Om min tumme och lucka 20

Måste förklara lucka 17 och min olycksaliga tumme inser jag nu.. Kallt. Isigt. Hade mockat och skulle hämta en spånsäck från transporten. Lilla övre luckan hade frusit och jag är ju inte så lång så jag steg upp på gångjärnen till stora luckan för att nå att mecka upp sprinten med högerhanden. Vänstra handen hade jag som stöd i skarven mellan luckorna. Sprinten lossnar, luckan faller handlöst och jag har tummen mellan. Obra (som man säger i Ume). Mycket blod. Några stygn. Morfintabletter. Lugn och skön jul =). Stygnen kunde inte tas när de skulle för såret hade inte tagit ihop utan de fick vara kvar ganska länge och ärret blev inte så fint och cirkulationen är därför lite sisådär..
I dagens lucka; riktigt bra och varma handskar till frusna hästtjejer. Inte bara för att inte frysa ihjäl vid uteridning utan för att de kan vara bra att ha..
Äntligen är vi hemma i Luleå för jullov. Tänkte starta med lite hästaktiviteter imorgon.

lördag 19 december 2009

Härlig morgon och lucka 19

Vilken härlig morgon! Idag bjuder Umeå på 5 minusgrader, snö på marken och vykortsaktig snö på träden. Elton och jag vaknade utan väckarklocka i morse och har varit ute på en liten pulshöjande prommis och ätit frukost. Nu är det TV på eftersom Vinterstudion dragit igång, ska försöka städa lite här under tiden eftersom systeryster med sambo aviserat ankomst till stan senare under dagen...Kul! Då följs vi åt hem imorgon oxå. Hoppas på någon god middag ikväll.

I dagens lucka lite smågrejer till singelkompisar. Bra-att-ha-grejer för jägare liksom.. Alla dessa finns på Happystore.

Mumsig tandtråd alltid bra att ha innan partyt startar.
Även munspray kan vara bra att ha lite senare på kvällen. Glöm inte stoppa ner den i handväskan!
Kanske något att ha för den som faktiskt tröttnat på det hektiska (??) singellivet.

Nu; dammsugare och skurmopp fram, sen hopp i duschen!


fredag 18 december 2009

Fredagsluckan 18

I dagens lucka lite tips på helgunderhållning. Baka eller laga mat tillsammans med någon du tycker om.

Passande kokbok för denna typ av aktiviteter.
Varför inte passa på att ägna helgen åt att baka pipparkakor (B) lagom till julaftonskaffet? Fina formar från Bluebox.

Nu är det äntligen helg och det är så skönt. Vi har haft en riktigt intenisv vecka i skolan eftersom det case vi skulle redovisa tisdag nästa vecka flyttades till denna fredag eftermiddag, så det blev lite tempo på inläsningen...Nu har jag huvudet fullt av senila plack och orkar bara kolla på TV ikväll. Lite osäkert när jag styr kosan uppåt, den som lever får se..


torsdag 17 december 2009

En frusen lucka 17

Idag slår jag ett slag för - mer njutning åt folket! I dagens lucka något vi alla drömmer om en isande kall vinterdag som denna;

SPA-set för extra lyxigt hemmabad (M). Just detta finns på Bluebox. Till och med matchande tändstickor - det ni!

Under tiden ni vippar med tårna i badskummet och lyssnar på julmusik så är det läge att pilla i sig lite praliner..
Helst ska de vara riktigt lyxiga, som den här Valrhona-asken från Bluebox.. Skäm bort dig själv eller någon du tycker om!

Idag är det förresten 15 år sen jag höll på att bli av med halva min vänstertumme. Endast ett par rejält vinterfodrade skinnhandskar räddade den stackars tummetotten, men jösses vilket blodbad det var.. Jag vill minnas att det även då var riktigt kallt (tur för mig annars hade jag aldrig haft på mig de där handskarna). Fortfarande är den inte riktigt som den ska, men det märks mest när det är kallt och jag fryser om fingrarna.


onsdag 16 december 2009

Lucka 16 luktar gott

Måste hoppa i duschen, just nu känner jag mig sunkig och skunkig..blä!! Längtar efter något sånt här..



Underbara Snow Fairy (B) från LUSH. Luktar så gott att man fullständigt går i spinn. Mmm..finns nu även som parfym på burk, praktisk att ha med sig i handväskan (för de som använder en sån..).





tisdag 15 december 2009

Lucka 15 och blått finger

I dagens lucka; den underbara snygga termoskannan från Eva Solo (D). Kanske inte lika funtionell som den är snygg, men man vet aldrig, Eva brukar göra riktigt bra grejer.. Finns att beställa på Darlings.

Idag har jag fått en tidig julklapp (wiiee!)- tänker inte berätta vad, men en ledtråd är att någon har läst och tagit fasta på mitt luciainlägg...aaahh!

Annars har det mest häpnadsväckande idag varit att vi haft lab och tagit prover på varandra - jag har alltid tyckt att det är farligt med stick i fingret och nu är det banne mig bevisat..Jag har ett blåmärke på vänster långfinger! Okej lite blå brukar man väl kanske ibland bli, men nu är fingertoppen stor och tjock och blå..Ont gör det också..Snyft..

Nåja nu ska jag och Elton ut i snön, det har snöat hela natten och hela dagen idag (håller fortfarande på..) och Elton är i extas. Jag höll på att komma för sent till skolan i morse för att han hade så mycket pyssel för sig på morgonrundan..Nu ligger han i hallen och vaktar mina skor. Jag har ju faktiskt varit ute i snön utan honom idag. Det tyckte han var obra - som man säger här i Ume..




måndag 14 december 2009

Lucka 14

Idag känns det äntligen som om det kommer en vinter även hit till Umeå. När vi hoppade av tåget på förmiddagen var det 7 minus och under eftermiddagen började det falla riktiga lapphandskar från himlen.. Mmmysigt! Jag och (en galen) Elton blev alldeles lyckliga av att få en middagsprommis i den fluffiga snön. Det bästa här är att det varit så varmt att all is tinat bort så det är inte alls halkigt under snön!

I dagens lucka - passande för väderleken - en isskrapa som alla bör ha i sin bil (B). Just den här fina finns på Bluebox.

En annan superfiffig grej (tror jag) är den här parkeingsgudinnan (B) som utlovas vara till stor hjälp när man ska parkera bilen. Ingen aning hur den fungerar men det skulle vara toppen om någon köpte den och testade. Lite sugen på att testa själv bara för att se om/hur den fungerar.. Finns på Happystore om någon känner sig manad.
Nu ska jag faktiskt göra ett allvarligt försök att plugga, väckarklockan ringde 04.30 i morse så det börjar kännas lite motigt nu..


söndag 13 december 2009

Luciafirande (och lucka 13)

Idag är det söndag, tredje advent och luciadagen. I min värld har den firats så här;



..alltså ståendes på skidor på ett ställe där det är betydligt mycket mer snö än här i stan.. Såå kul att stå på skidorna igen, hann bara testa dem en snabb sväng i modd och snöslask i slutet av april så det här är första riktiga skiddagen vi haft tillsammans. Mycket nöjd!!

I dagens lucka finns följdaktligen; en härlig skiddag tillsammans med människor du tycker om i drivor av härlig snö. Gärna med tillhörande smaskig lunch och kanske en kall öl på after ski'n..


lördag 12 december 2009

Lucka 12

I dagens lucka finfina Peacock som Lisa Bengtsson designat för Indiska. Färgen, formen, storleken.. allt är rätt för te - vilken tid som helst på dygnet!

Varför inte använda den till att servera en mugg rykande hett lyxigt te från Kusmi? Finns i alla möjliga (och omöjliga) smaker, svårt bara att välja ut en favorit..




Nu ska jag och fina vovven ta en promenad innan det är kolsvart ute, sen kanske ugnen måste igång en sväng..




fredag 11 december 2009

En sen lucka 11..

Idag har det verkligen varit "fullt ös - medvetslös" hela dagen. Startade tidigt med en förmiddag i stallet, ut i skogen med Solo, trimmade faktiskt lite idag (hör och häpna!) eftersom Carina efterlyst lösgörande arbete. Han var jätteduktig idag, fattade både höger och vänster galopp utan problem och vi jobbade också lite i lite långsammare tölt (antar jag, jag har ju inte riktigt koll..). Jag skulle egentligen ridit QE men hon har tyvärr svårtartad PMS och har senaste dagarna bland annat försöka sparka knoppen av sin matte så de ville inte riskera sin kamikaze-ryttares liv..hmm..det var väl ovanligt hyggligt...därför fick hon ledigt idag. Pysslade lite med Qben och Bjarkur oxå, sen hem och duscha och vidare mot Kamprads tempel i Happis. Vi åt gott och shoppade, jag hoppades hitta ett "bakbord" i silikon liknande detta..



..men hittade tyvärr inget sånt, så det får väl bli Clas Ohlson imorgon och hoppas på bättre lycka då. Lite grejer fick vi ändå (som vanligt) med oss hem men jag orkar inte visa dem för er, åtminstone inte idag..



En annan sak man kan drömma om (som får bli dagens lucka fastän jag är några minuter sen tyvärr..) är en silikonklädd kavel (M)...vem vill inte ha en sån??

Dagens höjdare var att få pussa på prinsessan Ida som bor ett stenkast från IKEA. Idag (när jag kom dit) hade hon en mycket glad ryttare på ryggen som tyckte att hon var en riktig juvel - såklart, hon är ju min prinsessa! Rapporten avslöjar dock att de som vågar sig på att hoppa henne faller som snöflingor från hennes ädla rygg =) har vi hört den förr eller..(hehe)??
Förresten; ryktet säger att tomten tagit sina renar till the British Empire och är på väg tillbax med ett tuggummirosa stetoskop...




onsdag 9 december 2009

Lucka 9

I dagens lucka är temat läsning för mat- och bakgalningar.

En prenumeration på en tidning (B-M) är något som räcker en bra bit in på (eller hela?) nya året. Här finns det faktiskt en hel del alternativa tidningar om det inte är just ätbara grejer som är intressanta att läsa om.. (hur skulle det INTE kunna vara intressant undrar jag bara..)

Annars har ju allas vår favorit Per Morberg gett ut en egen bok (M). Jag säger bara - det köket..oj oj oj...det står högt upp på önskelistan. (Jag tror dessutom att han har två köksdelar - 2 kök i 1 typ..eller?)


En bok som faktiskt alla måste ha ett eget exemplar av är underbara lilla Sju sorters kakor. Världens bästa bakbok för oss som gillar mormorskakor. (Förlåt mamma, kom precis på att det faktiskt är ditt ex som står i min bokhylla..)






tisdag 8 december 2009

Lucka 8

Bakom dagens lucka döljer sig juklappar till de fyrbenta vännerna. Tycker själv jättemycket om den här upphottade varianten på ryktpåse från Eskadron (M) som finns i en massa snygga färgkombinationer, säljs bland annat på Filippas ridsport.

Till katten finns den här fina matskålen (B) att beställa från Bluebox. Väldigt snofsig detalj i köket tycker jag personligen..om jag hade katt förstås..




måndag 7 december 2009

Lucka 7

Usch vilket grått och trist regnväder det är idag! När vädret är så här surmulet vill man bara sitta och mysa i soffan med en kopp te..kanske iförda dessa härliga Cozy Boots (M) från Bluebox. De är fyllda med linfrö och lavendel och värms i mikron så de blir riktigt varma och gosiga.

Tillhörande värmande te serveras med fördel i en sån här fin mugg med fat (M) från Jellybean.

Nu ska jag gå och fixa en kopp te till mig själv och läsa lite deckare en stund. Sovmorgon imorgon!

söndag 6 december 2009

Lucka 6

Älskar de här fina kak- och chokladburkarna på fot (M) från Domoda, de ska stå i mitt lantkök någon gång i framtiden. Ge bort dem som julklapp fyllda med passande innehåll såklart!